Ik kocht begin september 2022 een nieuwe EQB300. Over het algemeen bevallen de prestaties en het rijden van de auto me, ondanks de relatief slechte actieradius (maximaal 240 mijl, maar vaak veel lager). Waar ik niet tegen kan, is hoe vreselijk en omslachtig de oplaadproblemen hier in de VS zijn. Elk nieuw MB EV-voertuig wordt geleverd met 2 jaar gratis opladen bij Electrify America (EA) voor sessies van 30 minuten. Wat niemand me vertelde, was hoe onbetrouwbaar het EA-netwerk is. Er is een EA-oplaadstation in de buurt van mijn huis waar 10 opladers zijn, maar afgelopen weekend waren er maar 3 in gebruik en zelfs een paar dagen later is het niet anders, omdat er niets is onderhouden. Zelfs als je een functionerend oplaadstation hebt, zijn er bijna de helft van de tijd technische storingen die het noodzakelijk maken om EA te bellen en lange tijd in de wacht te staan. Onlangs heb ik problemen gehad met de Mercedes Me Connect-app. Elke keer dat ik probeer op te laden, krijg ik te horen dat ik geen Mercedes Me Charge "contract" heb en me moet registreren via Mercedes Me, hoewel ik dit alles "registratie" al heb voltooid op het moment van aankoop van het voertuig. Ik belde de Mercedes Me Connect-supportlijn en kreeg te horen dat ze werken met een tijdlijn van 48 uur - hoe praktisch is dit op klantenserviceniveau en bij oplaadproblemen, aangezien je moet kunnen opladen om naar je werk te gaan etc. etc.?
Je bent niet de enige. Ik heb ook de EQB gekocht, tegelijk met jou. De dealer heeft ons niet eens een rondleiding gegeven over hoe we deze auto moeten opladen. De eerste video die we op YouTube zagen, zei MBUX eerst voordat we de oplader aansloten. De juiste manier is om eerst aan te sluiten voordat je MBUX of de Mercedes me-app gebruikt. In het begin dachten we dat alles eenvoudig was. Omdat we meestal naar de oplader komen en deze begint met opladen zodra we hem aansluiten. Niet wetende dat er zoiets als een gratis sessie was, en we letten niet op. De gratis sessie was 3 weken consistent, toen boem... Er werd plotseling om een ​​betaalmethode gevraagd. Nu kunnen we de Mercedes me-app gebruiken. Het werkte niet. Het was een leerervaring, en dit hebben ze ons allemaal niet uitgelegd.
1. In tegenstelling tot de EQS is de EQB geen plug-and-charge. EQS laadt meteen op door de auto gewoon aan te sluiten. De oplader kent de auto aan de hand van het VIN en laadt hem automatisch op. EQB heeft dat systeem niet.
2. MBUX en de Mercedes Me-app tonen de oplader met 0/3, 1/3, 2/3 of 3/3. Dit vertegenwoordigt de beschikbare opladers met gratis oplaadmogelijkheid. Ik dacht dat het me de beschikbare opladers liet zien die niet in gebruik waren in een specifiek gebied. Dus als er 1/3 staat, kan slechts 1 van de 3 opladers gratis opladen. Het wordt weergegeven als oplaadpunt met groene letters op de Mercedes me-app of niet grijs weergegeven op de MBUX. Wat is dit in godsnaam? Als er 1/3 staat, geeft slechts één oplader gratis opladen. Als oplader nr. 1 de enige is die de beschikbaarheid aangeeft op de Mercedes me en MBUX, betekent dit dat we alleen die ene oplader kunnen gebruiken. Als deze bezet is, moeten we wachten! Dus als je de Mercedes me-app opent, moet je ervoor zorgen dat je de juiste oplader controleert en vervolgens in de Electrify America-app controleert of die oplader in gebruik is voordat je gaat. Wat een hoofdpijn.
3. Zodra je oplaadt, verandert de beschikbaarheid op de Mercedes me-app. Als het 1/3 was toen je kwam en die enige oplader met gratis functionaliteit gebruikte, wordt deze verwijderd. Nu is het 0/3. En uit wat ik heb geobserveerd, delen Mercedes-eigenaren dit account. Een EQS-eigenaar laadde op de oplader die gratis oplaadde. Toen hij klaar was, stond de oplader niet meer op de lijst.
Ongeveer 4 weken geleden verdwenen de opladers op magische wijze in de Mercedes Me-app en de MBUX. Geen kosten weergegeven; betekent dat we niet kunnen opladen. Nu moeten we EA bellen om de oplader op afstand voor ons te starten. Ze bellen duurt minimaal 10 tot 15 minuten. Dan is bellen met de Mercedes Me-ondersteuning nutteloos. Ze weten dat het gaande is, maar ze kunnen er niets aan doen. We kregen het advies om gewoon een account bij EA te registreren en gewoon in batches om terugbetaling te vragen. Gisteren belde ik EA om de kosten van vorige maand te vergoeden.
Op dit moment tonen EA-opladers, maar er staat geen contract als je het opladen start. Dus ze zijn er misschien nog mee bezig. Toen ik dit aan de Mercedes me-ondersteuning vertelde. Ze gaven me een casenummer. Ik e-mail ze elke week om te melden dat het probleem nog steeds aan de gang is. De laatste e-mail maakte me boos omdat ze in feite zeiden dat het probleem bekend is en eraan wordt gewerkt, de zaak is gesloten. Dus ik vroeg of de zaak gesloten was met het probleem niet opgelost? Ze antwoordden dat we hier ook in het duister tasten. Sorry. WAT?!
Als Mercedes wil dat we EA gebruiken voor gratis opladen, waarom laten ze ons dan niet rechtstreeks bij EA registreren zoals andere fabrikanten doen? Mercedes me klantenservice kan dat niet omdat ze een contract hebben met ChargePoint. Dus ik denk dat het belangrijkste probleem hier de betaling van derden is, dat ChargePoint is.
Ik heb erover nagedacht om thuis op te laden. Het is gemakkelijk, maar ik krijg daar geen vergoeding voor.